czwartek, 26 kwietnia 2012

Open Office : jak wstawić przypis, numer stron, rejestrować zmiany. Kurs obsługi Open Office - darmowa alternatywa Microsoft Word.

Kurs darmowego oprogramowania Open Office - zamiast Worda !

Open Office to darmowa alternatywa popularnego Worda - program jest darmowy, oraz w polskiej wersji językowej. Interfejs jest zbliżony do konkurencyjnego oprogramowania firmy Microsoft, dlatego początkujący powinni szybko zorientować się gdzie znajdują się poszczególne funkcje tego pakietu.

1. Instalacja Open Office 

Pakiet biurowy Open Office, dostępny jest pod adresem http://www.openoffice.org/pl/ - wystarczy wejść do zakładki "Pobieranie" i wybrać system operacyjny z którego korzystamy (Windows, Linux, MacOSX czy wersję portable - przenośną).
Cały pakiet zajmuje około 130MB - instalacja przebiega standardowo (podajemy lokalizację, klikamy kilkukrotnie "next").
W pakiecie znajdziemy Open Office Calc, Draw, Impress, oraz Writer - podobnie jak w pakiecie Microsoft Word są to zestaw arkusza kalkulacyjnego, pakiet do rysowania, tworzenia prezentacji, oraz edytor tekstu.

2. Obsługa - kilka użytecznych funkcji

Na początku warto powiedzieć, że Open Office potrafi "przeczytać" pliki zapisane w formacie Worda (*doc) - niestety to co zapiszemy w formacie Open Office (*odt) nie jest odczytywane przez Worda.
Aby odtworzyć zapisany plik, na komputerze w którym nie ma zainstalowanego pakietu Open Office mamy dwie możliwości :

a) Zapisanie pliku w formacie *doc (Microsoft Word) :

Wybieramy plik -> Zapisz jako -> Microsoft Word 97/2000/XP :

 
 
 b) Zapisanie pliku w formacie PDF

Większość osób posiada możliwość odtwarzania plików w formacie *pdf, co więcej zapisany w ten sposób plik będzie tak samo wyglądał niezależnie od tego jaką wersję programu, czy systemu operacyjnego posiadamy.

Wybieramy plik -> Eksportuj jako pdf 

Jak wstawić ułamek w Open Office ?

Wybieramy wstaw -> obiekt -> obiekt OLE -> formuła


 

Jak wstawić numerację stron w Open Office  ?

Na początku musimy wstawić stopkę, w tym celu wybieramy : Wstaw -> Stopka -> Domyślnie, następnie klikamy kursorem w polu nowo utworzonej stopki i wybieramy wyrównanie do prawej :

 
Dzięki temu kursor przesunie się na prawą część stopki - teraz wstawimy numerację stron :
 klikamy wstaw -> pola -> numer strony.


3. Instalacja słowników - Open Office nie sprawdza pisowni ?!

Może się zdarzyć, że Open Office po świeżej instalacji nie będzie sprawdzał pisowni języka polskiego, nawet gdy jest włączone "automatyczne sprawdzanie pisowni" - dzieje się tak, ponieważ nie ma zainstalowanych polskich słowników.

Na początku musimy pobrać paczkę z polskimi słownikami, ze strony http://extensions.services.openoffice.org/project/pl-dict (klikamy przycisk Get IT).


Teraz przechodzimy do menu Narzędzia -> Menedżer rozszerzeń i klikamy przycisk "dodaj".
Następnie wybieramy plik, który przed chwilą pobraliśmy (pl-dict) i wybieramy "dla wszystkich użytkowników". Nowy słownik powinien zostać dodany - zawsze możemy sprawdzić aktualizację, czy jest nowsza wersja danego dodatku.
Teraz przechodzimy do Narzędzia -> Opcje -> Ustawienia językowe -> Języki i tam wszędzie wybieramy "Polski".

Jeżeli w dalszym ciągu Open Office nie podkreśla błędów, należy wykonać standardową diagnostykę opisaną tutaj.

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Bardzo dziękuję za pomoc!! :) Super!! Tyle się męczyłam, żeby tą stronę ustawić. :):)

Anonimowy pisze...

Jak zrobić przyciski "strona główna" itp. w tym programie? Proszę o szybką odpowiedź.

Prześlij komentarz