piątek, 24 września 2010

Kurs C++, C++ podstawy, C++ od podstaw, c++ dla zielonych, tutorial c++, c++ dla każdego


Kurs C++ od podstaw - dla zielonych !
Poznaj język C++, pisz własne programy !
Chciałbym wprowadzić was w świat programowania w języku C++ - będzie to kurs dla początkujących, którzy chcieliby rozpocząć swoją znajomość z językiem C++.
Jest to aktualnie jeden z najpopularniejszych języków - dlatego właśnie polecam jego poznanie :)
Postaram się pisać w sposób zrozumiały - tak aby było wiele przykładów i tak abyś po zakończeniu czytania artykułu mógł pisać własne programy. Oczywiście nie jest to strona o kursie języka C++, ale po kilku małych postach powinieneś mieć już jakiś pogląd.

Kompilator - rzecz niezbędna :

Na początku trzeba pobrać kompilator - czyli program, który zamieni nam kod źródłowy (to co napiszemy) na kod wynikowy (zrozumiały dla komputera). 
Polecam darmowy kompilator po polsku DEV-C++, z którego będę korzystał w tym artykule http://download.chip.eu/pl/DevC-4.9.9.2_1608363.html

Pierwsze kroki :

Po zainstalowaniu kompilatora, uruchamiamy go, a następnie klikamy PLIK\NOWY > PROJEKT
Z ramki, która wyskoczy wybieramy CONSOLE APPLICATION - dzięki temu nie będziemy posługiwać się trybem graficznym. Od czegoś trzeba przecież zacząć ! 
Naszym oczom, po wskazaniu miejsca gdzie ma być zapisywany projekt ukaże się takie oto okienko :



Nie będę tutaj opisywał co do czego służy - raczej powiem, że my będziemy tutaj przemieszczać się w obrębie funkcji main. 
Nasz kod będziemy umieszczać przeważnie w klamerkach {}, które oznaczają początek i koniec.

Piszemy pierwszy program :


Jeżeli chcesz skopiować to wygląda to tak : 


Aby sprawdzić efekt - naciśnij klawisz F9 w programie, dzięki czemu nastąpi tzw. kompilacja a ty zobaczysz wynik swojej pracy :

Już tłumaczę co się stało i dlaczego. Na ekranie pojawi się komunikat : Pececik to najlepszy blog.
Dlaczego tak się stało ?
Wprowadziliśmy tzw. strumień (counter out), który wyprowadza tekst na ekran.
Słowo/zdanie, które napiszemy musi być objęte cudzysłowiem - aby program wiedział, że ma do czynienia z tekstem a nie ze zmiennymi (o tym dalej! ). 
Należy także pamiętać o średnikach (;), dzięki nim program wie, gdzie kończy się się instrukcja.
A te strzałeczki dwie na początku (<<) - można powiedzieć, że dają lekkiego kopa tzn. wypychają nasz napis na ekran.
Pamiętaj także, że nie można używać polskich znaków np. ą,ę,ć,ź itp...

Przetestuj także :









Kolejną rzeczą będzie zaprezentowanie tzw. zmiennych - to dzięki nim jest cała zabawa :)
Zmienna jak sama nazwa wskazuje - może ulegać zmianie - dzięki nim możemy robić takie operacje jak dodawanie, odejmowanie,mnożenie czy dzielenie - a także wiele innych.

Zmienna posiada nazwę i typ.
Wyróżniamy kilka typów zmiennych, ale na początek podam te najważniejsze :
char - przechowuje jeden znak
int - przechowuje liczby całkowite
bool - przechowuje takie wartości logiczne jak prawda/fałsz
float - zmienna przechowuje liczby zmiennoprzecinkowe np. 1.02
Zmienne zapisujemy w ten sposób :


A więc zmienne zapisujemy najpierw podając jej typ a później nazwę - bez spacji i zaczynając od litery a nie cyfry. Należy pamiętać także, że zmienna zapisana z dużych a małych liter to nie jest ta sama zmienna !

Strumień wejściowy cin - wprowadzamy dane z klawiatury :
Co by to było, gdyby nie można wprowadzić informacji z klawiatury np. potrzebnych do obliczenia wyniku dwóch liczb.
Do tego właśnie służy strumień cin (counter in), stosuje się go podobnie jak strumień wejściowy (cout), z tym ze strzałeczki są zwrócone w przeciwnym kierunku i w przypadku zmiennych nie stosuje się cudzysłowiu. 

Sprawdźmy to na przykładzie :

Program ma za zadanie wyświetlić liczbę, którą wpiszemy. 
Dzieje się to za sprawą zmiennej liczba1 (liczba całkowita), do której możemy przypisać określoną wartość.
A więc po wprowadzeniu jakiejś liczby z klawiatury, nasza zmienna liczba1 otrzymuje tą konkretną wartość do momentu w którym jeszcze raz nie poprosimy o wpisanie czegoś do tej zmiennej. 
Zwróć także uwagę, że gdy chcemy wyświetlić informacje o tym, jaką wartość posiada zmienna to robimy to strumieniem wyjściowym (cout) - czyli tym, który potrafi wyświetlić nasze zdanie (było o tym na początku), tylko, że tym razem zmiennej nie bierzemy w cudzysłów (liczba1).

Przetestuj także :


Są to kompletne podstawy języka C++, myślę że chwilowo na tym zakończymy - oczywiście będzie dalsza część bo dzięki tym informacjom nadal nie wiesz w jaki sposób można dodawać czy odejmować dwie liczby a więc pisać bardziej skomplikowane programy. 
Zobaczymy jednak jaki będzie odzew, czy ktoś napisze jakieś komentarze, które są mile widziane.

7 komentarze:

hokageexe pisze...

Pomysł na kurs jest niezły. Czekam na kolejną część.
PS Mógłby być ciut dłuższy.

Anonimowy pisze...

Rowniez czekam na kolejna część ;]

Przemo pisze...

Bardzo się cieszę że się podoba - kurs został rozbudowany, chyba że chcielibyście coś jeszcze ?

Anonimowy pisze...

Witam, pisze sobie takie mini gry w allegro i chcalbym napisac wkoncu swoja pierwsza gre multiplayer (na poczatek moze byc to powiedzmy komunikator przez LAN) chodzi mi glownie oto, zeby ktos mi wytlumaczyl jak to zrobic bo w necie nie znalazlem nic co mnie dziwi :/ znalazlem tylko funkcje sprawdzajace, czy server istnieje, czy mozna sie polaczyc itp, ale nie wiele mi to pomoglo :P jesli ktos moze mi pomoc prosze pisac na GG: 6401027 z gory dziekuje za pomoc

vxc pisze...

Super kurs, czytałem inne na necie ale nic nie zrozumiałem (chyba jestem za tępy), czytam twoje i już coś tam rozumiem. Mam dużą nadzieję że tych kursów więcej wypuścisz.

Przemo pisze...

Dzięki za miłe komentarze, które są naprawdę budujące. No właśnie chodzi o to, aby ktoś coś dobrze wytłumaczył - jest wiele różnego rodzaju kursów, ale być może część z nich jest źle wytłumaczona i dlatego się zniechęcamy.

Zamierzam w najbliższym czasie stworzyć kurs języka C++ w formie wideoporadnika.

Jakub Bober pisze...

Ten poradnik jest SUPER! Nawet iż jestem 13 latkie wszystko zrozmiałem;)

Prześlij komentarz