Kurs programowania od podstaw cz.4 - pętle, instrukcje warunkowe itp...
Piszemy programy, które są powtarzalne, zawierają warunek i nie tylko !
Bez pętli nie moglibyśmy mówić o programie, który miałby mieć praktyczne wykorzystanie. Pętle pozwalają wykonywać ten sam kod kilkakrotnie, bez potrzeby jego przepisywania i powielania.
Dzięki temu kod programu staje się krótszy i czytelniejszy :)
Pętla for - od\do :
Składnia pętli for wygląda następująco :
Na początku występuje słowo 'for' (nazwa pętli), następnie w zwykłych okrągłych nawiasach podajemy jej parametry :
- OD - czyli od jakiego momentu ma się wykonywać pętla, bo nie zawsze chcemy aby było to zero
- DO - miejsce, w którym pętla powinna przestać się wykonywać, inaczej się zapętlimy :P w nieskończoność.
- Co ma robic - pętla może albo się wykonywać w przód, albo wstecz.
Kolejną rzeczą są nawiasy klamrowe a więc { oraz } - w środku tych nawiasów wklejamy kod, który chcemy aby się wykonywał w pętli (określoną ilość razy).
Przykład :
Już tłumaczę kilka nowych rzeczy, które się tutaj pojawiły (resztę powinieneś już znać) :
<= - jest to znak mniejsze lub równe(podobnie robi się większe lub równe >=)
i++ - jest to nic innego jak zwiększenie wartości o jeden (inkrementacja), czyli można to także zapisać w ten sposób i=i+1; (zmniejszenie wartości o jeden to i--;)
Co ma wykonywać ten kod ? Ma do tablicy o trzech elementach wpisać liczby odpowiadające numerowi tablicy a więc do tab[0] wpisze liczbę 0, do tab[1] wpisze liczbę 1 itp...aż do 2 ( przypominam tablica ma trzy elementy : 0, 1 oraz 2 ).
Pętla While - dopóki warunek jest spełniony :
Pętla while jest bardzo podobna do poprzedniej pętli, występuje tutaj mała różnica.O ile pętla for wykonuje się do czasu aż warunek nie będzie spełniony, to pętla while wykonuje się tylko w przypadku kiedy warunek jest spełniony.
Zobaczmy to na przykładzie :
Na początku piszemy nazwę pętli (while), następnie w nawiasie zwykłym podajemy warunek, który będzie sprawdzany przed wykonaniem pętli. Kolejną rzeczą są nawiasy klamrowe, w których podajemy kod, który będzie objęty pętlą.
W naszym przypadku pętla wykona się trzy razy, ponieważ tyle razy będzie spełniony warunek, kiedy zmienna i osiągnie wartość liczby 3 pętla przestanie działać, ponieważ warunek 3<3 jest nieprawdziwy.
Warunki - jeśli .... If - else
Tak jak w życiu i w programowaniu czasami zdarza się, że trzeba wybrać między A a B. Do tego właśnie została stworzona instrukcja warunkowa If - jeśli.
Składnia wygląda następująco :
Na początku piszemy nazwę (if) następnie w nawiasach zwykłych podajemy warunek, który będzie sprawdzany. Jeżeli warunek będzie spełniony to wykonania się kod w nawiasach klamrowych w przeciwnym razie wykona się kod znajdujący się za słowem else (jeżeli/ w przeciwnym wypadku).
Uwaga ! O ile we wcześniejszych pętlach po nawiasach klamrowych trzeba zastosować średnik - jeżeli będzie dalszy kod, o tyle przed else nie dajemy średnika ( tylko za else, dokładnie za kodem else) !
Dla przykładu pokażę w jaki sposób można wykorzystać instrukcję warunkową :
Jest to program, który pyta o wiek użytkownika i na tej podstawie określa, czy ktoś jest pełnoletni czy nie :)
A teraz, krótkie menu wyboru z wykorzystaniem instrukcji warunkowej :
Tutaj także pojawiło się kilka nowych rzeczy :) *głównie jedna rzecz nowa....
Chodzi o zapis pętli while, zapewne zdziwiło Cię, że jest tam tyle nawiasów a pomiędzy nimi jakieś słowo 'or'.
Otóż, istnieje możliwość łączenia ze sobą kilku warunków np. jeżeli chcemy podać przedział liczbowy to można zastosować angielskie słowa lub, albo i - czyli or/and.
To byłoby koniec kursu programowania w C++, oczywiście komentarze i pytania mile widziane - nie wszystko zmieściłem, ale dla początkujących powinno to się przydać dla zrozumienia podstaw tego języka.
3 komentarze:
co?????? dlaczego już koniec. bardzo fajny kurs. Nie móglbys kontynuowac??
Cieszę się, że jest jakiś pozytywny komentarz - to znaczy, że ktoś to czyta :) A tak na poważnie to zastanawiam się nad stworzeniem wideo tutoriala - podstawy c++. Jak się pojawi to dam znać.
Swietny kurs. szkoda że tak krotki ale mimo to dzieki :P
Prześlij komentarz